شنای پای دوچرخه
علمی-اجتماعی
جمعه 29 دی 1391برچسب:, :: 23:48 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی

برای این که بتوانید شنا کنید یکی از اصول اولیه این است که بتوانید در آب فوت کنید و نفس نکشید بلکه فقط با فوت کردن هوای درون ششهایتان را خالیی کنید. برای این منظور بهتر از عینک شنا استفاده کنید تا زیر آب را ببینید. البته شنا کردن در استخر بسیار آسانتر از شنا کردن در دریا و رود خانه می باشد بنابراین افرادی که در استخر شنا کردن را آموخته اند  مواظب باشند:" که آب با هیچ کسی شوخی ندارد "

شنای پای دوچرخهشناگر می بایست در قسمت عمیق استخر خود را روی آب نگهداری کند به این معنی که شناگر فقط روی آب بماند و حرکتی رو به جلو نداشته باشد.... از شنای پای دوچرخه استفاده می شود ریتم اصلی پای دوچرخه همان شل بودن در داخل آب می باشد ابتدا شناگر هوا را حبس کرده دستها از طرف پهلو باز شده پاها جفت در کنار هم در کنار لبه استخر ایستاده و مستقیم ازپا خود را وارد آب می کند به این حرکت حرکت صلیب می گویند وقتی شناگر وارد آب شد به هیچ وجه نباید هوای خود را خالی کند اگر کار آموز هوا را حبس نگه دارد به صدم ثانیه نمی کشد که به روی آب می آید این حرکت حرکت مهمی می باشد که شناگر در قسمت عمیق استخر خود را شل نگه دارد . بیشتر کودکان بالای ۷ سال و بزرگتر ها دوچرخه سواری را بلد هستند و این خود کمکی برای کسانی که پای دوچرخه را می خواهند یاد بگیرد می باشد پای دوچرخه داخل آب مانند دوچرخه سواری می باشد فقط با این تفاوت که در دوچرخه سواری پاها به شکل عمودی و در امتداد هم عمل می کنند ولی در پای دوچرخه داخل آب این پاها به شکل مایل و با زاویه بازتر انجام وظیفه میکنند یادتان باشد که در این قسمت کف پاها باید آب را به سمت بغل و پائین هدایت کند کارآموز می بایست در داخل آب کمی به سمت جلو خم شود و باسن خود را به عقب بدهد این کار باعث می شود که شناگر نرمی خود را داخل آب داشته باشد و تعادل بدن در قسمت عمیق آب راحتر می باشد هنگام پا زدن پاها باید از طرف جلو به بالا بیاید یعنی فرض کنید که می خواهید با زانو به دماغ خود بزنیدیا مانند نشستن روی صندلی پاها یک زاویه ۹۰ درجه دارد دقت در این مرحله باید دوچندان باشد ادامه دارد ...

1=فصل دوم - پای دوچرخهشناگر می بایست در قسمت عمیق استخر خود را روی آب نگهداری کند به این معنی که شناگر فقط روی آب بماند و حرکتی رو به جلو نداشته باشد.... از شنای پای دوچرخه استفاده می شود ریتم اصلی پای دوچرخه همان شل بودن در داخل آب می باشد ابتدا شناگر هوا را حبس کرده دستها از طرف پهلو باز شده پاها جفت در کنار هم در کنار لبه استخر ایستاده و مستقیم ازپا خود را وارد آب می کند به این حرکت حرکت صلیب می گویند وقتی شناگر وارد آب شد به هیچ وجه نباید هوای خود را خالی کند اگر کار آموز هوا را حبس نگه دارد به صدم ثانیه نمی کشد که به روی آب می آید این حرکت حرکت مهمی می باشد که شناگر در قسمت عمیق استخر خود را شل نگه دارد . بیشتر کودکان بالای ۷ سال و بزرگتر ها دوچرخه سواری را بلد هستند و این خود کمکی برای کسانی که پای دوچرخه را می خواهند یاد بگیرد می باشد پای دوچرخه داخل آب مانند دوچرخه سواری می باشد فقط با این تفاوت که در دوچرخه سواری پاها به شکل عمودی و در امتداد هم عمل می کنند ولی در پای دوچرخه داخل آب این پاها به شکل مایل و با زاویه بازتر انجام وظیفه میکنند یادتان باشد که در این قسمت کف پاها باید آب را به سمت بغل و پائین هدایت کند کارآموز می بایست در داخل آب کمی به سمت جلو خم شود و باسن خود را به عقب بدهد این کار باعث می شود که شناگر نرمی خود را داخل آب داشته باشد و تعادل بدن در قسمت عمیق آب راحتر می باشد هنگام پا زدن پاها باید از طرف جلو به بالا بیاید یعنی فرض کنید که می خواهید با زانو به دماغ خود بزنیدیا مانند نشستن روی صندلی پاها یک زاویه ۹۰ درجه دارد دقت در این مرحله باید دوچندان باشد ادامه دارد .....

 

تذکراتی در مورد حرکات دست و پاتذكراتي در مورد حركات دست و پا در هنگام آغاز حركت كشش توسط يك دست ، دست ديگر بايد با آرنجي خميده از طرف ديگر بدن از آب بيرون بيايد و پاها با پنجه هايي كشيده و صاف حركت كنند .در حركت كشش دست ، دست پس از اولين مرحله از ناحيه ي آرنج خم مي شود و با انگشتاني بسته آب را به زير سينه و شكم مي كشد و در مرحله ي بازگشت به حالت اوليه ، مجدداً با آرنجي خميده و بالا ، در مقابل سر به آب وارد مي شود .عمل تنفس دركرال سينه زماني اجرا مي شود كه آرنج دستِ طرف تنفس كردن در بالاترين نقطه قرار دارد و در هنگام بازگشت دست به مرحله ي اول در مقابل بدن دوباره سر به داخل آب بر مي گردد .بهتر است با استفاده از عينك شنا چشمان خود را در تمام مراحل تمرين ( زير آب و بالاي آن ) باز نگه داريد تا جهت و مسير حركت خود را تشخيص دهيد .دستها در هنگام ورود به آب بايد با انگشتان بسته و با زاويه ي 45 درجه وارد آب شوند و اين ورود در خطي مستقيم و در امتداد شانه ها باشد .حركات پا در كرال سينه مي تواند آرام ، متوسط يا سريع باشد . اين تكنيك مناسب با تمرينات و عادت شناگران به مرحله ي اجرا گذاشته مي شوند .زانوها در پازدن كرال سينه بايد صاف باشند و پنجه هاي پا كشيده به حركت در آيند و صرفاً در مقابل آب ، اندكي انعطاف در زانوها به وجود مي آيد كه به پيشروي شناگران كمك مي كند .اميد است كه با رعايت اصول تكنيكي حركات و تمرينات ذكر شده و تكرار و ممارست در حركات بتوانيد به نحو مطلوبي اين شنا را فرا بگيريد يا به نو آموزان آموزش بدهيد .

فصل دوم - پای دوچرخه

بسياري از افراد نو آموز كه مراحل اوليه ي شنا را ياد مي گيرند ، از اينكه به صورت عمودي در آب قرار بگيرند و پاهاي آنها به كف استخر نرسد هراسانند . مهارت پاي دوچرخه بدين منظور به كار مي رود تا نو آموزان بتوانند بر روي قسمت عميق استخر قرار گيرند و به راحتي حركت پاي دوچرخه را انجام دهند .

گام اول : براي فراگيري حركت پاي دوچرخه بهتر است ابتدا تمرينات بر روي خشكي انجام پذيرد . بدين صورت كه به حالت نشسته  بر روي دوچرخه قرار بگيريد . كمي زانو ها را خم و بدنتان را به سمت جلو متمايل كنيد . در اين هنگام پاها را تك تك از زمين بلند و زانو را به سمت سينه بياوريد و سپس با فشار كف پا ، به سمت زمين برگردانيد . به خاطر داشته باشيد كه پاها به طور متناوب اين حركت را اجرا كنند و مسير حركت پاها به شكل 8 باشد بدين صورت كه بعد از بلند كردن پا از زمين و هنگام بازگشت ، كمي پا را به طرف بيرون حركت دهيد تا فاصله ي پاها كمي بيشتر از عرض شانه باشد .

گام دوم : پس از تمرين حركات پا ، به تمرين و تكرار تكنيك ساده ي دست در پاي دوچرخه بپردازيد . بدين صورت كه دستها را در همان حالت قبلي ( نشسته بر روي دوچرخه ) در مقابل سينه و شكم به آرامي به همديگر نزديك كنيد و سپس با چرخش مچ از همديگر دور كنيد ، مثل اينكه آب را با كف دستها در مقابل بدن جمع و سپس به طرفين پخش مي كنيد . دقت كنيد حركت دستها از محدوده ي سينه شما بيشتر نشود .

گام سوم : تمرين گام اول را آغاز و سپس به آرامي حركات دستها را به آن اضافه كنيد تا بدين طريق حركت دست و پاي همزمان دوچرخه را در خشكي تمرين و تكرار نماييد .

گام چهارم : تمرين گام اول را با قرار گرفتن در قسمت كم عمق به نحوي كه ارتفاع آب تا زير چانه شما باشد ، تكرار كنيد . در اين گام سعي كنيد هنگام تمرين حركات پا ، بدنتان ضمن حفظ حالت نشستن بر روي دوچرخه ، به صورت غوطه ور در سطح آب بماند . البته انجام  پاي دوچرخه فقط كمك خواهد كرد تا سر شما در بالاي آب باقي بماند .

گام پنجم : پس از تمرين و تكرار حركات پا در دوچرخه كه در گام چهارم اجرا شد ، اين بار حركات دست را نيز همراه با پا به طور متناوب به اجرا در آوريد تا مهارت پاي دوچرخه شما كامل گردد

گام ششم : براي كسب مهارت بيشتر در اجراي پاي دوچرخه ، تمرين ديگري را به اجرا در آوريد . بدين صورت كه ابتدا تكنيك غوطه وري لاك پشتي را اجرا كنيد و پس از غوطه وري در آب ، دست هايتان را رها كنيد تا پاها آزاد شوند . سپس شروع به انجام حركات پاي دوچرخه كنيد درحالي كه بالا تنه شما عمود نباشد و در سطح آب غوطه ور باقي مانده باشد .پس از اينكه كمي در زدن پاي دوچرخه در اين حالت مهارت پيدا كرديد ، با اجراي حركت دست در دوچرخه كه مقابل سينه شما انجام مي گيرد ، به آرامي سرتان را از آب بلند كنيد و ضمن غوطه وري درسطح آب ، به اجراي حركت كامل پاي دوچرخه اقدام كنيد .به خاطر داشته باشيد كه مهارت پاي دوچرخه به مرور زمان و با انجام تمرينات مداوم و تكرار به ميزان كافي به طور مطلوب به مرحله ي اجرا در خواهد آمد و شما خواهيد توانست به خوبی خود را روی آب نگه دارید.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 440
بازدید ماه : 5095
بازدید کل : 3506727
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>